lauantai 25. lokakuuta 2014

eApe 6. Opiskelijaa aktivoiva opetus 8.10.2014

 Tämä opetuskerta poikkesi edellisistä kerroista niin, että jokainen ryhmä oli laatinut oman luennon ilman opiskelijoiden aktivointia esitystilanteessa ja esitti luentonsa suurryhmä luentona. Luentojen jälkeen pohdittiin esitysten perusteella kuinka ammattillinen opettaja voi aktivoida opiskelijoita. Aloitusluennon piti tuutorimme Janne yhdessä Maarit Räisäsen kanssa. Heidän osuutensa alkoi provosoivalla väitteellä väitttämällä opettajaa laiskaksi, joka herätti heti kuulijan kuulemaan lisää. Maarit vastasi tähän perustelemalla aikataulu, ym. yhteiskunnallisilla haasteilla, mutta mielestäni tämä osuus jäi hieman vaisummaksi kuin Jannen luento.

Ydinsisältö: Kuinka aktivoin opiskelijoita ammatillisena opettajana? Virikekysymykset: 
1. Millainen on aktivoiva luento ja opetuskeskustelu? Ryhmä 1.
2. Mitä tarkoittaa itseohjautuvuus opetuksen periaatteena? Ryhmä 2.
3. Mitä on osallistava pedagogiikka? Ryhmä 4.
4. Kerro esimerkki, millaista itsenäinen opiskelu voi olla ja miten sitä ohjataan? Ryhmä 5.

 Saimme kuulla hyvin erilaisia luentoja ja ryhmät olivat taas kerran tehneet hienoja esityksiä ja käyttäneet erilaisia opetusmenetelmiä ja verkkotyökaluja monipuolisesti. Tämä on minulle ainakin hyvää perehtymistä erilaisten työkalujen käyttöön ja houkuttelee kokeilemaan lisää oman ryhmän esityksissäkin.

Meidän ryhmämme oli laatinut luennon niin, että herätämme kuulijan mielenkiinnon alun provosoivalla videolla: https://www.youtube.com/watch?v=07NuiaXkht
Tämä herättikin toivotusti positiivisia kommentteja, kiitos Markolle! :) Esityksen pohjaksi olemme käyttäneet emaze-työkalua, jossa tarina eteni itsenäisen opiskelun tauluna. Sanna toimi tässä tuutorina Markolle, joka oli itsenäisen opiskelun polulla alkuvaikeuksissa. Mielestäni olimme onnistuneet laatimaan mielenkiintoisen esityksen, jossa Sannalla ja Markolla oli onnistuneet roolisuoritukset. :)



http://app.emaze.com/979604/presentation-name-copy1


Lopullisessa palauteosuudessa esille nousivat ammatillisen opettajan opiskelijoiden aktivoinnnin onnistumisessa mm. itseluottamus, heittäytyminen, uudet välineet ja oppimisympäristöt, ryhmään tutustuminen, oppimisympäristön muokkaaminen mielekkääksi ja opettajan fyysinen sijainti jossain muualla kuin perinteisesti pöydän takana.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti