lauantai 29. marraskuuta 2014

eApe7. Opettajana ja opiskelijana ryhmässä 28.10.2014

Tämän päivän teemana oli pohtia ryhmässä työskentelemistä sekä opettajan että opiskelijan näkökulmasta. Ydinsisältönä oli Kuinka edistän yhteisöllisyyttä ammatillisena opettajana?
Virikekysymykset: 
1. Mitä on ryhmädynamiikka? Ryhmä 1.
2. Miten ohjataan ryhmää? Ryhmä 3.
3. Miten ryhmätyömenetelmiä voi hyödyntää opetuksessa? Ryhmä 4.
4. Miten edistän yhteisöllisyyttä työyhteisössäni?

Ryhmä 1:n ydinkysymykset olivat: Millaiset tekijät vaikuttavat ryhmädynamiikkaan? ja Mitä eri vaiheita voidaan erottaa ryhmän toiminnassa? Pohdimme yhdessä hillaisiin ryhmiin olemme kuuluneet ja mitkä tekijät vaikuttivat ryhmässä viihtymiseen. Jokainen on kuulunut ja kuuluu johonkin ryhmään ja todettiin ryhmään kuulumisen olevan turvallista, jos kaikki ryhmän jäsenet ovat tasa-arvoisia. Ryhmäytymisen perustana on ryhmädynamiikka ja ryhmällä on yhteinen tavoite ja päämäärä, johon kaikki ovat sitoutuneet.Ryhmädynamiikka tarkoittaa ryhmään kuuluvien ihmisten välisiä suhteita ja vuorovaikutusta. Ryhmädynamiikkaan vaikuttavia tekijöitä ovat mm. jäsenten omat kokemukset, persoonallisuus ja ikä,ryhmän tavoitteet ja toiminnat,ryhmän prosessi,ryhmän jäsenten välinen vuorovaikutus ja kommunikointi sekä johtaja/ohjaaja. Ryhmän vaiheet ovat muodostumisvaihe, kuohuntavaihe, yhdenmukaisuusvaihe, kypsän toiminnan vaihe ja lopetus.

Ryhmä 3:n aiheena oli Opettajana ja opiskelijana ryhmässä. Ydinkysymyksinä olivat Millainen on hyvä ryhmän ohjaaja? ja Mitä haasteita on ryhmän ohjaamisessa?  Sessiossa pohdittiin hyvän ryhmän ohjaajan ominaisuuksia. Ryhmän ohjaajan vastuu ryhmästä korostuu ja hänen kuuluisi olla mm. tasapuolinen, kannustava ja antaa ja vastaanottaa palautetta ja kritiikkiä. Sessiossa pohdittiin myös miten tyytyväisyyden kehää, jossa ahdistavista asioista voidaan saada haasteellisia tai jopa muuttaa ne iloa ja innostusta tuottaviksi.

Ryhmä 4:n aiheena oli miten ryhmätyömenetelmiä voi hyödyntää opetuksessa. Etukäteen saimme äänestää mitä ryhmätyömenetelmää käytämme sessiossa ja päädyimme posterin tekemiseen. On hyvä juurruuttaa aluksi esim. kolme erilaista ryhmätyömenetelmää ja opettaa opiskelijoita toimimaan ryhmässä ja arvioida miten ryhmä osaa toimia ryhmässä. Posterin aiheena oli hajautettu ryhmätyö etäopiskelussa, jossa asioita laitettiin aiheiden opettaja, ryhmä, kotipesä ja ryhmätyön tulokset alle. Ryhmätyömenetelmien arvioinnissa on hyvä ottaa opiskelijat jo suunnitteluvaiheessa mukaan tavoitteiden ja arviointikriteereiden laadintaan. Oppimisprosessi on lopputulosta tärkeämpi.  Myös oppimiskokemusten jakaminen lisää ymmärrystä omasta oppimisesta ja metakognitiivisten taitojen kehittymistä.

 Oman ryhmämme aiheena oli   Miten edistän yhteisöllisyyttä työyhteisössäni? Olimme pyytäneet katsomaan etukäteen videon työhyvinvoinnista ja kirjoittamaan padletin seinälle asioita mm. miten olet itse edistänyt yhteisöllisyyttä työyhteisössäni ja mitä edistäviä/ huonontavia asioita olet kokenut. Sessiossa kävimme läpi padletin kyselytuloksia. Ydinkysymyksinä pohdimme mitkä ovat tärkeimmät työyhteisöllisyyttä edistävät tekijät ja miten voit edistää työtyhteisöllisyyttä. Taustamateriaalina käytimme työhyvinvointilaitoksen Kohti innostunutta työyhteisöä -artikkelia. Työpaikan yhteisöllisyyden kivijalkana nähdään sujuva arki, mahdollistava johtaminen, innostavat puitteet, yhdessä osaaminen, innostava työ, me-henki ja työyhteisötaidot.





 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti