lauantai 29. marraskuuta 2014

eApe 8. Opetussuunnitelmat ja opetuksen suunnittelu 11.11.2014

Ydinsisältö: Miten käytän ja kehitän opetussuunnitelmaa ammatillisena opettajana?
Virikekysymykset:
1. Mikä on osaamisperustainen opetussuunnitelma? Ryhmä 2.
2. Mitä ECVET tarkoittaa? Ryhmä 3.
3. Miten opetusta suunnitellaan. Mitkä tekijät siihen vaikuttavat? Ryhmä 4.
4. Mitä ydinainesanalyysi tarkoittaa? Ryhmä 5.

Ryhmä 2:n esityksessä pohdittiin osaamisperustaisen osaamissuunnitelman merkitystä opettajan työhön.Seuraavassa määritelmä ryhmän ennakkomateriaalista:

Osaamisperusteisuus näkyy opetussuunnitelmassa mm. oppimisen ja oppimistulospohjaisen suunnittelun korostumisena. Osaamistavoitteet ja ammattitaitovaatimukset sekä niiden saavuttaminen ovat opetuksen suunnittelun lähtökohtana. Oppiminen ja tekeminen nähdään osaamisperustaisessa opetussuunnitelmassa yhdessä oppimisena tiedon jakamisen sijaan sekä yhdessä tekemisenä yksin tekemisen sijaan. (mm. Kotimäki 2014)
Osaamisperustaisessa opetussuunnitelmassa on luovuttu oppiaineajattelutavasta ja siirrytty osaamis- ja toimintakokonaisuuksiin, jotka parhaiten kuvastavat työelämälähtöisyyttä. Osaamistavoitteet- ja ammattitaitovaatimukset vastaavat työelämän tarpeita ja odotuksia.Osaamisperusteisuudessa korostetaan myös yksilöä. Nähdään, että yksilöllä on mahdollisuus kehittyä osaamistavoitteidensa mukaisesti sekä mahdollisuus valita paras tapa oppia. Nämä tarkoittavat yksilöllisiä tutkinto- ja opintopolkuja, valinnaisuutta sekä räätälöintiä. (mm. Kotimäki 2014)

Opettaja tuntee työelämän ja sen prosessit. Hän tietää mihin kouluttaa opiskelijoita. Opettaja osaa tehdä yhteistyötä työelämän kanssa niin opetuksen suunnittelun kuin toteutuksen osalta. Opettaja osaa ohjata opiskelijaa yksilöllisesti opiskelijan omien tavoitteiden ja intressien mukaisesti. Opettaja hallitsee myös tiimiopettajuuden. (Karusaari 2013)
 Sessio meni mukavasti väittelyn kautta sekä opettajan, opiskelijan ja työelämän näkökulmista. Tämä aktiovintimenetelmä toimi hyvin, koska kaikkien piti oikeasti miettiä näiden asioiden hyviä ja huonoja puolia.

Rymä 3:n aiheena oli ECVET (ammatillisen koulutuksen eurooppalainen opintojen siirtojärjestelmä), jossa tuotiin esille mitä se on ja mikä merkitys sillä on opetuksen näkkökulmasta. Menetelmänä käytettiin Bonon hattuja, joka on luova ongelmanratkaisumenetelmä. Tässä otettiin erilaisia rooleja erilaisten hattujen kautta, mikä oli kiva menetelmä, koska sait olla hatun alla ihan mitä mieltä vaan. Näin saimme rikasta keskustelua aikaiseksi aiheesta. Ecvetin tarkoituksena on helpottaa opintosuoritusten siirtoa, keräämistä ja tunnustamista yhtenäisen kuvaamistavan avulla. Ohessa linkki:
 http://www.minedu.fi/OPM/Koulutus/artikkelit/ammatillisen_koulutuksen_koeoepenhamina-prosessi/ecvet.html

Ryhmä 4 käsitteli aihetta miten opetusta suunnitellaan. Opetuksen suunnittelu perustuu oppilaitoksen strategiseen suunnitteluun.  Opetuksen suunnitelun vaiheet:
- opiskelijan osaamistavoitteiden määrittely
- opetussuunnitelman huomioiminen
- opetus- ja arviointimenetelmien sekä oppimateriaalien valinta.
 Katsoimme videon opettajien haastattelusta ja pohdimme samalla mitä suunnittelun vaiheita nousi esille ja toimiiko opetuksen teoria opetustyössä. Tässä nousi esille opettajien välinen suunnittelutyö, esitiedot, ajankäyttö, opiskelijoiden osallistaminen, mielekkään oppimisen kehittäminen, toiminnallisuus teoriapainotteisuuden sijaan.

Oman ryhmämme aiheena oli ydinainesanalyysi.Tähän sessioon halusimme ryhmänä tuoda jotain uutta aktivointi menetelmää ja otimmenkin case-menetelmän, joka oli esimerkki omasta työstäni. Sessiossa saimme pohtia siis suuhygienistiopiskelijoiden kurssia terveyden edistämisestä ja luokittelimme kurssin sisältöä ydinainesanalyysin mukaisesti. 

Ydinainesanalyysissä tutkitaan siis opetettavan aineen sisäistä rakennetta ja se on työväline opettajalle opetuksen suunnitteluun. Se auttaa opettajaa suhteuttamaan opintokokonaisuus opetussuunnitelmaan ja opiskelijan ajan käyttöön.Haasteena onkin oleellisen tiedon rajaaminen tietotulvasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti