sunnuntai 30. marraskuuta 2014

eApe 9.Oppimisen ja osaamisen arviointi 26.11.2014

Ydinsisältö: Miten arvioin oppimista ja osaamista ammatillisena opettajana?
Virikekysymykset: 
1. Mitä arviointi on ja miten arvioidaan? Ryhmä 1.
2. Millainen arviointi edistää oppimista? Ryhmä 2.
3. Mitä arviointimenetelmiä opettajalla on käytössä? Ryhmä 3.
4. Mikä on itse- ja vertaisarvioinnin merkitys oppimisprosessa? Ryhmä 4.

Tällä kertaa meidän ryhmä oli palauteryhmässä, joten meillä ei ollut ennakkovalmistautumista muuten kuin ennekkotehtävien muodossa. Tämä kerta oli melkein koko eApe kertojen mielenkiintoisin ja antoisin, johtuen ehkä käsiteltävästä aiheesta, jossa on minulle opittavaa. Kaikki esitykset olivat myöskin hyviä ja kyllä huomaa kaikkien kehittyneen sekä opettajana että aktivoivien opetusmenetelmien käyttäjinä. Tähän kertaan huomasin myös valmistautuvani hyvin ennakkotehtävien parissa ja tein muistiinpanot jokaisesta ennekkomateriaalista.

Ryhmä 1. aloitti määrittelemällä mitä arviointi on ja mitä arvioidaan. Ydinkysymyksinä oli miten arvioin oppimista ja osaamista.
  • Oppimisen arviointi (formatiivinen) on pääasiassa ohjaavaa ja kannustavaa arviointia ja oppimisen edistymisen seuraamista. Tuetaan oppiskelijan minäkuvan kehittymistä.
  • Osaamisen arvioinnissa (summatiivinen) todetaan tutkinnon perusteissa olevien kriteerien perusteella, minkä osaamisen tason opiskelija on oppimisvaiheensa jälkeen saavuttanut. Painotetaan päättövaiheen osaamista.
Arviointia harjoittelimme case-esimerkkien avulla ja kävimme keskustelua. Tämä oli hyvä menetelmä tuoda asia konkreettisemmaksi, koska minulla ei ole kokemusta näyttöjen arvioinnista.
Ryhmä 2. aiheena oli millainen arviointi edistää oppimista.Arviointi on vallan käyttöä ja arvioinnin tulisi olla oppimista tukevaa. Oppimista edistävä arviointi on rakentavaa, tukee opiskelijan ammatillista kasvua, edellyttää luottamusta, on opiskelijan osaamisen kartoitusta ja tunnustamista. Tärkeää on kannustava palaute ja arvioinnin tuliti kehittää itsearviointikykyä. Mielnkiintoista oli pohtia palautteen antamista ja arviointia eri sanojen kautta: miksi, mutta, ihan kiva, aina, taas, ei koskaan... Näistä saatiin sekä positiivisia, että negatiivisia arviointeja aikaiseksi. 

Ryhmä 3:n esityksessä mietittiin arviointimenetelmiä: oppimisen aikaisia (formatiivisia) arvioinnin menetelmiä, opintosuorituksen/ osaamisen (summatiivisia) arvioinnin menetelmiä. Ennakkomateriaali johdatti meidät ratsastuksen opettajan asemaan miettimään arviointimenetelmää osaamisen arviointiin hevosen ruokintasuunnitelman laatimisesta. Session aikana mietimme jokainen parhaan arviointimenetelmän oppimisen aikaiseen ja osaamisen arviointiin. Lopputulema oli, että suurin osa piti oppimisen aikaisen arviointiin parhaana menetelmänä oppimispäiväkirjaa ja osaamisen arviointiin perinteistä tenttiä.

Ryhmä 4:n esityksessä pohdittiin itse- ja vertaisarvioinnin merkitystä oppimisprosessissa, kuinka itsearviointi ja vertaisarviointi vaikuttaa opiskelijan oppimiseen. Ennakkomateriaalissa saimme jokainen arvioida padlet-seinälle omaa kehitystä ape-opintojen aikana. Se olikin hyvä hetki pysähtyä miettimään tämän koko syksyn aikaa opeopinnoissa ja omaa kehittymistä. Ei mikään helppo tehtävä! Kaikkiaan koko ryhmä on kehitynyt huimasti koko syksyn aikana ja ennakkotehtävät ja session aktivointi menetelmät ovat tulleet koko ajan monipuolisemmiksi. Nämä täytyy muistaa ja hyödyntää mahdollisessa tulevassa open työssä. Ihanaa, ettei enää tarvi tukeutua pelkkiin powepoint kalvoihin! Tätä pohdimme yhdessä myös session aikana ja totesimme kehittyneemme koko ryhmänä alku ajoista kaikin puolin.
 http://miksas.wix.com/itsevertaisarviointi



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti