sunnuntai 30. marraskuuta 2014

Opetusharjoitteluinfo 27.11.2014

Opetusharjoitteluinfo pidettiin Pentti Hanhelan johdolla verkossa. Itse olen sopinut harjoittelu paikan Oulun ammattikorkeakoululle tammikuuksi 2015, joten info harjoittelusta tuli ihan tarpeelliseen aikaan. Amok:n sivuilta löytyi paljon infoa harjoitteluun liittyen, mutta tässä sessiossa loputkin kysymykset saivat vastauksen.Opetusharjoittelun osuus opinnoista on siis 11 op, joka vastaa noin 7 viikkoa ja 297 tuntia. Määrä tuntui suurelta, mutta iso osa menee suunnitteluun ja arviointiin.

Itse olen menossa kuuntelemaan etukäteen opiskelijoille pidettäviä luentoja, jossa saan tehtyä oppijatuntemuksen. Tätä korostettiin myös infon aikana. Ydinsuunnitelman laatiminen on seuraavana edessäni ja olen sopinut ohjaavan opettajan kanssa palaverin pidettäväksi joulukuussa, jossa käymme läpi kurssin osaamistavoitteet, menetelmät ja arvioinnin. Toimintaympäristö on minulle ennestään tuttu, koska olen tehnyt jonkin verran tuntiopettajan työtä samaisessa oppilaitoksessa aiemmin. Tavoitteena on siis reflektoida ja arvioida omaa toimintaa, kuinka sovellan pedagogisia tietoja ja taitoja käytäntöön. Oppilailta on hyvä pyytää myös palautetta omasta toiminnasta, jotta osaa paremmin hahmottaa omaa toimintaansa opettajana.

Tässä siis seuraava haasteeni, jota kohti olen kovaa vauhtia menossa. Sitä ennen pitää kuitenkin laatia ydinsuunnitelma ja hyväksyttää se ohjaavalla opettajalla, sekä tuutorilla. Toivottavasti osaan hyödyntää kaikki opit  ja opetusmenetelmät monipuolisesti. Arviointi osaamista tarvitsen myös lisää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti