sunnuntai 30. marraskuuta 2014

APE teemojen 1 - 9 oppimisprosessin pohdinta


Aloituspäivissä Oulussa paitsi tutustuimme toisimme ja opintojen kulkuun, teimme myös tehtäviä. Ensimmäisenä mieleen jäi tehtävä, jossa mietimme opettajaopiskelijan haasteita. Ryhmätyön tulokset laitoimme piparkakku-ukon sisään. Itse laitoin tärkeimmiksi asioiksi sujuvat vuorovaikutustaidot, opetusmenetelmien hallinta "että osais opettaa", sekä olla opettajana motivoiva ja luova. Tänään voisin lisätä listaan haasteeksi opetuksen suunnitelun ja arvioinnin. Opetusmenetelmistä olen matkan varrella saanut lisää tietoa ja uskon voivani tätä tietoa voivani luovasti ja motivoivasti käyttää tammikuun opetusharjoittelussa. Katsotaan kuinka käy. :)


eApe 3. Ammatillisen opettajan toimintaa ohjaava lainsäädäntö 19.6.2014

Tällä ensimmäisellä virtuaalisessiolla pohdittiin: Mitkä ovat opettajan velvollisuudet ja oikeudet?
Tästä kerrastä päällimmäiseksi jäi mieleen se, että opettajan työtä ohjaa useat eri lait ja asetukset. Tärkeintä oli muistaa mistä nämä lait tarvittaessa löytyvät, ulkoa näitä kaikkia asioita ei voi muistaa, mutta pääpiirteet kylläkin. Eettiset ja lainopilliset kysymykset ovat erittäin tärkeässä roolissa myös hoitoalalla, jolla työskentelen.  Oma ryhmämme valmisteli luennon aiheesta tekijänoikeuslaki ja nyt kun katson taaksepäin, se oli todellakin luento vanhanaikaisesti, ilman juurikaan mitään aktivointimenetelmiä. Ehkä tässä olikin se tärkein oppimisen paikka: opetusmenetelmät!


eApe 4. Oppiminen, ohjaus ja oppijan tuntemus 24.6.2014

Ydinsisältönä oli oppimisen ohjaus ammatillisena opettajana. Tähän sessioon valmistauduin palautteen antajana ja huomasin, että ryhmäläiset olivat edistyneet ensimmäisestä kerrasta suunnitellessaan opetussessioita. Tästä opetuskerrasta jäi mieleen se, että opettajana minun on tiedettävä opiskelijoiden omaavan erilaisia tapoja sisäistää opittava asia ja havainnollistaa asiaa eri tavoin, motivoida opiskelijoita ja sitoa tietoa käytäntöön, ettei se jäisi irralliseksi. Opettajana käytän motivointikeinoina juurikin havainnollistamista käytännön esimerkein ja asian käsittelyä ensin laajemman kokonaisuuden kautta, josta siirrytään yksityiskohtiin ja tiedon syventämiseen. On otettava huomioon kuitenkin yksilöllisyys ja jokaisen opiskelija omat tavat oppia ja opettajan on osattava myös kannustaa opiskeluun. Huomaan, että opettajana opetustilanteiden on oltava monipuolisia. Opettajalla tulee olla vuorovaikutusosaamista ohjatessaan oppijoita oppimaan. Tämä on taito, johon minulla on osittain osaamista juurikin työn luonteeni kautta, joka on asiakastyötä. Osaan olla empaattinen ja minulla on keskustelutaitaitoa ja osaan suhtautua toiseen tasavertaisesti... Mutta uskon, että tämä taito tulee opettajan työssä vielä karttumaan, koska tältäkään osin en voi sanoa olevani täysin ilmaisutaitoinen. (Helakorpi Seppo, Oppimisen ohjaaminen.)



eApe 5. Opetuksen monipuolisuus 23.9.2014

Tällä kerralla käsittelimme opetuksen perusperiaatteita, opetusmenetelmiä ja niiden luokittelua. Näissä esityksissä oli käytetty hyväksi mm. youtubea, wordpressiä, survey monkey-kyselyä. Opetusmenetelmien käyttö siis monipuolistuu myös ryhmämme sisällä kaiken aikaa. Tästä kerrasta koin tärkeimmäksi erilaisten opetusmenetelmien käytön opiskelijoiden ohjauksessa ja palasin ryhmä 2:n sivuihin uudelleen opintojen edetessä hakiessani vinkkejä aktivoiviin opetusmenetelmiin. Opetusmenetelmää valittaessa on aina huomioitava opetettava ryhmä. Itse ajattelen käyttäväni opetusmenetelmiä monipuolisesti opettaessani suuhygienistiopiskelijoita. Käytännön työn on kuitenkin aina pohjauduttava teoriaan, joten pidän sitä lähtökohtana. Käytännön työn on pohjauduttava myös työelämän tarpeisiin ja vaatimuksiin, siksi on hyvä olla perillä myös vallalla olevista työelämän vaateista. Tärkeintä mielestäni kuitenkin opetusmenetelmää valitessani on kytkeä opetettava asia suurempaan kokonaisuuteen, jolloin on helpompi omaksua teoria osuuskin. Itselläni onkin tapana värittää opetusta havainnollistamalla sitä omilla kokemuksillani ja esimerkeillä käytännön työelämästä. Näin opetettava asia ei jää irralliseksi ja opiskelijan on helpompi hahmottaa asian tärkeys omassa työssään.
Suuhygienistien koulutuksessa on myös paljon harjoittelua, jolloin opitaan käden taidot ja asiakkaan kohtaaminen itse tekemällä.
oppimisenmonipuolistaminen.wordpress.com

Blogi -kirjoituksia tehdessäni myös oivalsin kuinka hyvä aktivointimenetelmä (ja myöhemmin huomasin myös että arviointimenetelmä!) blogin kirjoittaminen on ja aioin hyödyntää sitä myös omassa opettajan työssäni! ;)


eApe 6. Opiskelijaa aktivoiva opetus 8.10.2014

Tämä opetuskerta poikkesi edellisistä kerroista niin, että jokainen ryhmä oli laatinut oman luennon ilman opiskelijoiden aktivointia esitystilanteessa ja esitti luentonsa suurryhmä luentona. Luentojen jälkeen pohdittiin esitysten perusteella kuinka ammattillinen opettaja voi aktivoida opiskelijoita. Me olimme valmistautuneet tähän kertaan tekemällä youtube video ja emaze-esityksen. Meidän ryhmämmekin oli oppinut käyttämään erilaisia työkaluja, vaikkakin tällä kerralla ei ollut varsinaista aktivoivaa osuutta. Joka tapauksessa tällä kerralla jäivät mieleen erilaiset työkalut opetuksen välineenä. Omassa työssäni aion kokeilla aktivointi menetelmänä sellaista, jossa opiskelija opettaa oppimansa asian toiselle opiskelijalle Tämän on todettu olevan myös paras menetelmä oppia. Eli erilaiset työpajat voisivat onnistua myös suuhygienistiopiskelijoiden opetuksessa, ainakin käytännön työmenetelmien oppimisessa. Tämä tukisi myös syväsuuntautunutta oppimista. Opettajalla on tärkeä rooli opiskelijan oppimisprosessissa auttamalla oppimaan ja juurikin opetusmenetelmän valinta on tärkeässä roolissa tässä asiassa. Tärkeää on huomioida yksilöllisyys oppimisessa. Oheisessa opetusvideossa todetaan, että opettajaksi oppiminen kestää koko opettajauran ajan. Tämä oli näin opettajauran alussa armollinen toteamus! Tätä kirjoitusta tehdessäni mieleeni tulikin, että onneksi minulla on vähäistä kokemusta opettajuudesta, johon jouduin "kylmiltään" ilman juurikaan tietoa opetusmenetelmistä tai oppiskäsityksistä (kasvatustieteen perusopinnot olivat toki suoritettu), Nyt voin verrata jollakin tasolla edistymistäni tässä asiassa. Haluan ehdotomasti saada myös opiskelijoilta palautetta opettajana!
http://www.oamk.fi/amok/ammatillinen_opettajankoulutus/opiskelijalle/opetusvideot/?video=10

Palauteosuudessa esille nousivat ammatillisen opettajan rooli opiskelijoiden aktivoinnnin onnistumisessa mm. itseluottamus, heittäytyminen, uudet välineet ja oppimisympäristöt, ryhmään tutustuminen, oppimisympäristön muokkaaminen mielekkääksi ja opettajan fyysinen sijainti jossain muualla kuin perinteisesti pöydän takana. Itse tarvitsen vielä harjoitusta heittäytymiseen, johtuen ehkä vielä itseluottamuksen vähäisyyydestä opettajana, mutta ainakin aion yrittää muuttaa suuntaa kohdallani.


eApe7. Opettajana ja opiskelijana ryhmässä 28.10.2014

Ryhmädynamiikka ja ryhmän ohjaaminen olivat pääosassa. Tällä opetuskerralla opin paljon ryhmätyömenetelmien hyödyntämisestä opetuksessa. Tärkeimmäksi asiaksi nostan sen oppimani asian, että ryhmätyömenetelmien arvioinnissa on hyvä ottaa opiskelijat jo suunnitteluvaiheessa mukaan tavoitteiden ja arviointikriteereiden laadintaan. Oppimisprosessi on lopputulosta tärkeämpi. Myös oppimiskokemusten jakaminen lisää ymmärrystä omasta oppimisesta ja metakognitiivisten taitojen kehittymistä. Ryhmän ohjaamisen tavoitteena voidaan pitää sitä, että ohjaaja tukee ryhmän opiskelijoita kasvamaan omaan ammattiinsa osaaviksi. Jokainen ryhmän jäsen kantaa vastuuta yhteisten tavoitteiden puolesta ja se on ryhmätyömenetelmien hyvä puoli. Ryhmätyömenetelmien kautta voi opettaa siis myös vastuullisuutta ja yhteisöllisyyttä. Suuhygienistiopiskelijoilla ryhmätyömenetelmien käyttö onnistuu hyvin, koska silloin voidaan jakaan omaa osaamistaan toisille. Käytännön työssä toimitaan kuitenkin pääsääntöisesti yksin, mutta aluksi myös pareittain, jolloin osaamista jaetaan.
www.edu.helsinki.fi/malu/kirjasto/yto/yto/


eApe 8. Opetussuunnitelmat ja opetuksen suunnittelu 11.11.2014

Ydinsisältönä oli Miten käytän ja kehitän opetussuunnitelmaa ammatillisena opettajana? Osaamisperusteisuus -käsite selkeytyi väittelyn kautta. Osaamisperustaisuus korostuu oppimistulospohjaisessa suunnittelussa. Oppiminen nähdään yhdessä oppimisena ja tietojen jakamisena. Opettajana minun on oltava entistä enemmän selvillä työelämän vaatimuksista ja ohjata opiskelijaa yksilöllisesti opiskelijan omien tavoitteiden ja intressien mukaan. Tässä onkin tulevalle opettajallle haastetta! Tällä hetkellä tuntuu kuitenkin, että työelämä yhteistyö on minua lähellä, koska toimin vielä jonkin verran opettamallani alalla kliinisessä hoitotyössä.
Tärkeänä koin myös keskustelun opetuksen suunnittelusta, joka ei tule olemaan helppo osa-alue opettajan työssä. Suunnittelutyö on tärkeä pohja opetuksen onnistumiselle, jossa tulee huomioida mm. ajankäyttö, opiskelijoiden osallistaminen, mielekkään oppimisen kehittäminen sekä toiminnallisuus teoriapainotteisuuden sijaan.


Melkein nostaisin kuitenkin tärkeimmäksi asiaksi oman ryhmämme aiheen ydinainesanalyysistä. Tässä tehtävässä käytimme esimerkkinä omasta työstäni kurssia, jonka olen pitänyt suuhygienistiopiskelijoille. Silloin  minulla ei ollut tiedossa tätä luokittelumallia. Tässä selkeytyi toden teolla, että tämä on tarpeellinen työkalu opettajalle rakentaa opintokokonaisuus ideaaliksi opetussuunnitelman, opettajan ja opiskelijan näkökulmasta. Haasteena on oleellisen tiedon rajaaminen tietotulvasta, joten uskon että tulen käyttämään työssäni kolmiportaista luokittelua.
appro.mit.jyu.fi/essikurssi/ydinaines/t1/


eApe 9.Oppimisen ja osaamisen arviointi 26.11.2014

Arviointi on opettajalle tärkeä ja haastavakin alue. Se voi olla vallankäyttöä, mutta opettajan on osattava tehdä arviointi oppimista tukevasti ja kannustavasti. Itselläni on arvioinnista vain vähäistä kokemusta, joten koin tämän oppimispäivän tärkeäksi. Oppimista on arvioitava sekä oppimisen aikana (formatiivinen), että opintojakson päätteeksi (summatiivinen). Oppimista edistävä arviointi on rakentavaa, tukee opiskelijan ammatillista kasvua, edellyttää luottamusta ja on opiskelijan osaamisen kartoitusta ja tunnustamista. Opettajana tulee olla siis palautteen antamisessa kannustava ja rakentava. Hampurilaismalli oli hyvä ohje palauteen antamiselle rakentavasti, ensin kerrotaan hyvät puolet, sitten kehitysideat ja lopuksi vielä positiivinen ja rakentava palaute suoriutumisesta. Tämä oli hyvä työkalu opettajan työhön, jossa arvionti on yksi vaikeimmista tai ainakin haastavimmista osa-alueista. Opiskelijan minäkuvan kehittymistä ja itsearviointi kykyä on tuettava. Haluan olla opettajana sellainen, joka osaa löytää oikeat sanat ja ohjata oikealla tavalla opiskelijaa ammatillisen kasvun tiellä. Arviointia oppimisesta on kuitenkin tehtävä koko oppimisjakson ajan. Itsearviointi ei ole helpoin laji, mutta kun sen oppii, niin siitä on hyötyä sekä opiskelijalle itselleen että opettajalle. Vertaisarvioinnin kautta voi peilata omaa edistymistään oppimisprosessin aikana.

http://www.oamk.fi/amok/ammatillinen_opettajankoulutus/opiskelijalle/opetusvideot/?video=14


http://www.oph.fi/download/142318_Arvioinnin_opas.pdf

Kokonaisuutena voisin sanoa, että olemme käsitellet ammatillisen opettajan työkenttää todella laajasti  ja nopeassa aikataulussa tämän syksyn aikana ja minulla on vielä paljon opittavaa sisäistääkseni kaiken käsitellyn asian. Joudun vielä usein palaamaan näiden käsitteiden äärelle selventääkseni itselleni asioita, joita tarvitsen opettajana toimiessani. Blogiin yritän laittaa tärkeimmät linkit, joihin voin aina tarvittaessa palata. Siksi blogin kirjoittaminen tulee olemaan minulle eräänlainen työkalu vielä opeopintojen jälkeenkin. Ehkä kehityn myös sillä saralla jatkossa.

2 kommenttia:

  1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. POFO2 vertaisarviointi http://minnaopeksi.blogspot.fi/

      Minna olit hienosti jäsennellyt oppimisprosessin pohdintasi. Jokaisesta teemasta olit nostanut esiin mieleenpainuvimmat ja merkityksellisimmät asiat oman opettajaksi oppimisen polun kannalta. Minusta hienoa oli myös se, että pohdinnassasi olit oppimaasi linkittänyt käytännön työhön. Tässä selvästi tulkitsin siirtovaikutuksen eli transferin tapahtuneen, sillä olit onnistuneesti käyttänyt oppimaasi tietoa toisessa yhteydessä. Hyvä!

      Pohdintasi etenee loogisesti ja prosessimaisesti. Sitä on myös mukava lukea, kun kuljetat rinnalla sekä oman osaamisesi kehittymistä kuin myös ryhmän kehittymistä opintojen edetessä. Nostat hyvin esiin opettaja työn eri osa-alueita, peilaat niitä nykyiseen työhösi ja näet kehittymistarpeesi. Uskon, että näitä syksyn opetusteemoja läpikäydessä on ollut etu työskennellä samaan aikaan opettajana. Huomaan sen pohdinnastasi, että olet pystynyt peilaamaan niitä käytännön opettajan työhön. Minusta on mukava lukea pohdintaa, jossa on myös käytännön esimerkkejä, se tuo opittavan asian lähemmäs konkretiaa.

      Pohdintasi oli selkeästi kirjoitettu ja eri teemat oli eroteltu toisistaan. Pohdintasi oli verraten pitkä, mutta soljuvasti etenevä. Linkkejä olit myös hyvin käyttänyt. Jäin kuitenkin kaipaamaan kevennystä pohdintaasi, olisiko aiheeseen sopivat kuvat auttaneet asiaa? Vai ehkäpä ydinsisällön korostaminen visuaalisesti? Olit käyttänyt myös pohdinnassasi lähdettä, kaipasin siihen hieman tarkempaa viittausta.

      Kaiken kaikkiaan sinulla on verkkokirjoittaminen hallussa, ihailen tapaasi kirjoittaa ytimekkäästi mutta hauskasti, missään vaiheessa lukijalle ei tule tylsää. Selvästi sinulla näyttää olevan myös itsearvioinnin jalo taito omaksuttuna, vaikka itsekin pohdinnassasi korostit sen haastavuutta. Jokaista teemaa pohtiessasi olet onnistuneesti myös arvioinut omaa oppimistasi.

      Nostit arvioinnin kokonaisuudessaan esiin myös yhdeksi tärkeimmäksi syksyn opetusteemoista. Kuten myös pohdinnassa totesit, oppiminen opettajaksi kestää koko opettajauran ajan, joten meillä on hyvin aikaa oppia arviointiakin. Uskon, että tulevana opettaja pystyt ohjaamaan oppilaita ammatillisen kasvun tiellä ja löytämään oikeat sanat. Tämän syksyn aikana olen tutustunut sinuun ja tullut siihen tulokseen, että sinusta tulee hyvä opettaja; joka ”osaa opettaa”, omaa hyvät vuorovaikutustaidot ja on luova sekä motivoiva. Siitä minulla ei ole epäilystäkään!!

      Hyväksytty

      Poista