sunnuntai 25. tammikuuta 2015

Kestävä kehitys pohdinta tehtävä Teemat 11-15

Keke-ryhmä antoi tehtävän, jossa pohditaan sitä miten itse huomioit kestävän kehityksen ammatillisena opettajana omalla alallasi. Ennakkotehtävässä  toin esille omalta alatani mm. materiaalien kierrätyksen, turhan kertakäyttötavaran karttamisen, turhien käyntien välttämisen ja työnjaon kehittämisen. Nyt kun opintojakso on suoritettu, näen kestävän kehityksen paljon laajemmin. Aiemmin en osannut ajatella esim. sosiaalista tai kulttuurista kestävää kehitystä, tai en ainakaan täydessä laajuudessaan. Kestävä kehitys tarkoittaa siis myös laajaa yhteiskunnallista vastuuta.

Liitän tähän pohdintaan kuvan, joka on kestävän kehityksen sivuilta ja kuvaa mielestäni hienosti kestävän kehityksen laajuutta ja auttaa minua pohtimaan asiaa myös laajemmin.


Tätä tehtävää aloittaessani menin oman oppilaitokseni kestävä kehitys työryhmän sivuille ja huomasin, että sinne onkin kirjattu monipuolisesti oppilaitoksen kestävän kehityksen politiikka ja vastuut. Myös toiminta ISO standardin mukaisesti.

Omassa opetustyössäni terveydenhoitoalalla voin huomioida ekologista kestävää kehitystä arkikäytänteissä mm. materiaalien kierrätettävyydessä, kertakäyttötavaran välttämisenä (mikä on hygienia syistä potilastöissä usein välttämätöntä), luokasta sammutetaan valot pois lähtiessä, tietokoneet suljetaan päivän päätteeksi tai silloin kun niitä ei tarvita. Säästetään energiaa kaikin tavoin jo arkisten valintojen avulla  ja tuodaan ne jo opetuksen aikana esille myös opiskelijoille. Minun pitää jatkossa ajatella myös omaa vastuutani opettajana ja esimerkkinä. Itse olen jakanut mm. tuntiin liittyvän materiaalin opiskelijoille pääasiassa verkon välityksellä ja näin välttänyt turhaa paperin käyttöä. Myös opetusharjoitteluuni kuuluvan kurssin lopuksi tentti tehdään kokonaan verkossa.

Taloudellisen kestävän kehityksen huomioimisesta omassa opetustyössäni tulee toimia jo opetuksen suunittelussa niin, että opetuksen sisältö vastaa työelämän tarpeita ja koulutuksen tavoitteita. Itse en ole vaikuttamassa laitteiden hankintaan, mutta voin suositella kestävien ja kierrätettävien laitteiden hankintaa. Myös tässä, kuten edellisessäkin kohdassa, voin omalta osaltani olla viemässä kestävän kehityksen ajattelua eteenpäin opiskelijoille mm. verkostoitumisen korostamisen kautta. Omalta kohdaltani haluaisin olla kehittämässä verkko-oppimisympäristöjä ja lisätä sitä kaikin tavoin opetukseen.

Sosiaalinen kestävä kehitys voisi näkyä omassa opetustyössäni esim. suvaitsevaisuuden ja tasa-arvoisuuden lisäämisenä sekä omalla toiminnalla opettajana että tuomalla näitä ajattelutapoja opetukseen. Opiskelijoille pitäisi luoda turvallinen opiskeluympäristö ja vahvistaa heidän osaamistaan tukemalla sekä rakentavalla palautteella ja myös opetuksen suunnittelulla. Myös opettajien työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen tulee kiinnittää huomiota esim. tyky päivien järjestämisellä tai muulla yhteistoiminnalla ja yhteistyötä tukemalla.

Kulttuurista kestävää kehitystä voisi lisätä yhteistyöllä yli ammattialojen ja koulutus rajojen. Opiskelijoille olisi hyvä tuoda mahdollisuus toimia esim. projektien kautta monialaisessa yhteistyössä. Tämä vastaisi myös työelämän tarpeita, kun voidaan toimia yli ammattirajojen yhdessä moniammatillisissa työryhmissä ja hyödyntää toisten osaamista. Tähän kuulu myös monikulttuurisuus, joka voisi olla sitä että sekä opiskelijoiden että opettajien mahdollisuutta esim. vaihtoon toiselle paikkakunnalle tai ulkomaille tulisi tukea ja edistää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti