sunnuntai 25. tammikuuta 2015

Palaute kestävä kehitys ryhmälle Teemat 11-15

Kestävän kehityksen ennakkotehtävässä pohdimme kuinka kestävä kehitys näkyy omalla alallasi tai voisit huomioida sitä ammatillisena opettajana alallasi. Tässä tehtävässä toin esille omalta alatani mm. materiaalien kierrätyksen, turhan kertakäyttötavaran karttamisen, turhien käyntien välttämisen ja työnjaon kehittämisen.

Ydinkysymyksinä olivat (joita en löytänyt ennakkomateriaalista, mutta tulivat esille AC istunnossa):
1.Mitä kestävälä kehityksellä tarkoitetaan?
2. Miten kestävää kehitystä toteutetaan oppilaitoksissa?

Keke sivujen mukaan kestävä kehitys on maailmanlaajuisesti, alueellisesti ja paikallisesti tapahtuvaa jatkuvaa ja ohjattua yhteiskunnallista muutosta, jonka päämääränä on turvata nykyisille ja tuleville sukupolville hyvät elämisen mahdollisuudet. Kestävään kehitykseen kuuluu ekologinen, taloudellinen sekä sosiaalinen ja kulttuurinen näkökulma.
https://keke2015eape1.wordpress.com/

En päässyt osallistumaan itse AC istuntoon, joten teen siihen liittyvä lisätehtävän, joka oli vertaispalaute ryhmätyöesityksistä.

Ekologinen kestävyys:
Ryhmä oli käyttänyt Haiku deckiä esityspohjana pekka kukka tyyliin. Esitystä oli miellytävä katsoa ja kuunnella, kuvat oli valittu osuvasti ja teksti tuki kuvaa. Ryhmä oli nostanut tärkeitä asioita esille ekologisesta näkökulmasta  ja ne oli parusteltu hyvin opetuksen näkökulmasta. Esityksesä tuotiin esille mm. yhteinen vastuu, materiaalivalintojen tärkeys, arjen valinnat ja kierrätäminen ja näiden kautta ympäristöystävällisyys. He toivat myös hyvin esille erilaisia esimerkkejä opettajan näkökulmasta. Myös vastuullisuus tuotiin esille sekä kuluttajana että opettajana. Minusta oli hienoa, että he olivat nostaneet yhdeksi asiaksi myös savutomuuden ja mitkä ovat sen vaikutukset ekologisesta näkökulmasta. Lopetus oli ajatuksia herättävä: kestävä elämä!

Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys:
Ryhmä oli valinnut draamapedagogiikan esityksen pohjaksi. Kyseessä oli uuden opettajan työhaastattelu. Keskustelussa käsiteltiin tasa-arvoisuutta mm. palkka asioissa ja sosiaalisessa osaamisessa. Toisten kunnioittaminen työelämässä: kokemus vs. uudempi tieto, monikulttuurisuus koulutustaustassa, kiusaamisen ehkäisy opettajan työssä, viihtyisyys työyhteisössä, työhyvinvointi, ihmissuhteet työyhteisössä, yhdessä tekeminen, sosiaalisuus, perinteet oppilaitoksessa esim. taitaja kisat. Ryhmä toi esille opettajan työyhteisön ajatuksia sekä negatiivisesta että positiivisesta näkökulmasta. Tunnistin itsekin noita asenteita omasta työyhteisöstäni. Hienosti esitetty asioiden pohdintaa, laittoi miettimään itsekin omalta kohdalta. Tämä avasi minulle kuinka laaja käsite kestävä kehitys onkaan!

Taloudelinen kestävä kehitys:
Ryhmällä oli esitystyökaluna Padlet seinä, jossa pohdittiin kestävää kehitystä taloudellisuuden näkökulmasta. Opetuksen laatu ja ennakointi, vuorovaiktustaidot, materiaalien käyttötapa ja valinta, avoin oppimisympäristö, jolla tavoitellaan joustavuutta mm. opiskelu työn ohessa ja sitä kautta taloudellisuutta. Verkko-oppimisympäristössä materiaalit ovat henkilökohtaistettavissa ja helposti muokattavissa, sitä kautta myös ajankohtaisuus, motivaatio ja aktivisuus lisääntyy. Työelämäyhteistyössä korostuu osaaminen, jolloin kukin tekee projektissa sitä mitä parhaiten osaa ja näin työ tehostuu. Verkostoitumisen lisääntymisen kautta voidaan toimia taloudellisemmin, kun ei tarvitse tehdä tai osata kaikkea itse. Eri ammattialojen mukaan omakohtaiset taloudellisuus näkökulmat tulevat esiin eri tavoin. Vastuullinen toimintatapa kaikissa korostuu, hankitaan kestäviä laitteita ja korostetaan laatua hinnan sijaan. Hankintapäätöksissä pitäisi huomioida myös kestävä kehitys ja tavaran tuottamisen näkökohdat esim. lapsi työvoima. Talous pitäisi olla kestävän kehityksen kautta ajateltua kestävää kehitystä. Ryhmä oli ajatellut kattavasti taloudellista kestävyyttä opetustyössä ja toivat ne esille hienosti esimerkkien avulla.

Opintojakso oli kaiken kaikkiaan suunniteltu hyvin niin, että tietous asiasta syvenee opetuksen edetessä. Loppuksi pohdinta tehtävä, jossa pohditaan sitä miten itse huomioi kestävän kehityksen ammatillisena opettajana omalla alalla. Tämän tehtävän myötä on hyvä lähteä pohtimaa asiaa omalta kannalta ja tuoda se esille pohdintatehtävässä. Koko opetuskokonaisuus oli hyödyllinen ja avartava, se herätti miettimään kestävän kehityksen olemassaoloa kaikessa toiminnassa. Lisäksi wordpress sivusto oli suunniteltu ja tehty hyvin, kuin myös kokonaisuutena opintojaksokin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti