lauantai 24. tammikuuta 2015

Palaute monikulttuurisuus -ryhmälle Teemat 11-15

Monikulttuurisuus ryhmä oli tehnyt hyvin valaisevat sivut monikulttuurisuudesta ja kansainvälisyydestä, joihin sai tutustua etukäteen ennen 13.1.2014 pidettyä AC-istuntoa. Sivut olivat hyvin laajat ja niitä oli väritetty useilla aiheeseen liittyvillä videoilla.
http://miksas.wix.com/monikulttuurisuus

Ydinkysymyksenä olivat:
1. Miten monikulttuuriselle opiskelijaryhmälle luodaan hyvät oppimisen edellytykset?
2. Miten eri tavoin ammatillinen oppilaitos harjoittaa kansainvälistä toimintaa?

Tavoitteet tälle opintojaksolle olivat:
-ymmärtää kulttuuritaustan vaikutuksen ihmisen toiminnassa, osaa osaltaan tukea opiskelijoidensa kotoutumista uuteen ympäristöön, sekä tietää miten ohjataan monikulttuurisen opiskelijaryhmän oppimista,
-on tutustunut monikulttuurisuuden erilaisiin määritelmiin ja monikulttuurisen oppilaitoksen arkeen opetuksessa,
-tuntee oppilaitoksen kansainvälisten toimintojen eri osa-alueet ja kykenee edistämään omaa sekä opiskelijoiden kansainvälistymistä
-on pohtinut monikulttuurisuuden ja kansainvälisyyden merkitystä oman opettajuutensa kehittymiselle sekä tunnistanut omat tärkeimmät lähiajan kehittymistavoitteensa näillä alueilla

Monikulttuurisuus käsite oli kuvattu niin, että sen avulla huomioidaan yhden yhteiskunnan keskellä vaikuttavat erilaiset kulttuurit ja pyritään mahdollistamaan kulttuuristen erityispiirteiden säilyminen paikallisesti ja maailmanlaajuisesti. (Castello s.a. Räsäsen 2007 mukaan.) Monikulttuutisuus käsite voidaan kuvata kuitenkin hieman eri tavoin katsantokannan mukaan. Kulttuurinen monimuotoisuus taas voidaan jakaa alakulttuuriseen (subcultural), näkökulmalliseen (perspectival) ja yhteisölliseen (communal) monimuotoisuuteen (MOTY s.a. Parekhin 2000 mukaan). Tämäkin voidaan jakaa eri alatyyppeihin. 

Kansainvälisyydellä tarkoitetaan kansojen välistä yhteistyötä edistävää toimintaa, ja sen tarkoituksena on lisätä ymmärrystä erilaisista kulttuureista ja elämäntavoista, mikä mahdollistaa eri ryhmien rauhanomaisen yhteistyön. Kansainvälisyyttä kritisoidaankin usein liian yksinkertaistavasta ja yhtenäistävästä tavasta tarkastella kulttuureja ja kansoja. (Castillo s.a. Räsäsen 2007 mukaan.) Kansaivälisyydelläkin nähdään eri tasoja, joita voivat olla kansallinen kansainvälisyys, kotikansainvälisyys ja liikkuvuus.

Itse virtuaali-istunnossa oli käytetty draamapedagigiikan keinoja ja saimme ryhminä esittää eri teemojen kautta erilaisia kansainvälisyyteen ja monikulttuurisuuteen liittyvia "näytelmiä".  Meidän ryhmämme teki kahvipöytäkeskustelun aiheesta, jossa opettajakollega haluaisi vinkkejä kuinka voisi lähteä tutustumaan Palman liiketalouden opetuksen työelämäyhteyksiin. Hän kysyy kollegoilta neuvoja, miten laittaa asia vireille. Tässä keskustelussa tulivat esille erilaiset mahdollisuudet toteutaa tällainen tutustuminen, mm. oppilaitoksen kansainvälisyys koordinaatorin yhteydet ja ohjeet, erilaiset yhdistykset sekä erilaiset opettajille suunnatut kansainvälisyysohjelmat. Tämä opetusmenetelmä oli aktivoiva ja havainnollistava sekä sopi hyvin aiheeseen ja toi esimerkkitilanteiden kautta tutuksi kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden erilaisia opettajan työssä vastaan tulevia asioita. Ydinasiat tulivat selkeästi esille jo sivustojen kautta ja opetustuokio syvensi niitä. 

Itse pääsin jollakin tasolla tavoitteisiin ydinkysymysten osalta kertaamalla vielä uudestaan sivustojen kautta asioita opetussession jälkeen. Oli helpompaa sisäistää näitä käsitteitä, kun oli esitetty selkeitä esimerkkejä tilanteista, joita opettajana voisi tulla eteen monikulttuurisuuteen ja kansainvälisyyteen liittyen. Itse olen havainnut toimiessani tuntiopettajana OAMK:lla, että siellä tuetaan opettajien ja opiskelijoiden kansainvälisyyttä mm. vaihto-ohjelmien avulla. Kansaivälisyyden huomioiminen omassa opetuksessani tulee sitä kautta, että opiskelijat voivat olla monikulttuuri taustaisia. Lisäksi suuhygienisti opiskelijat käyvät vaihdossa Italiassa, sekä Italiasta tulee ajoittain vaihto-opiskelijoita meidänkin koulutus ryhmiin. 

Opetustuokio oli hyvin suunniteltu ja toteutettu ja uskon että oppimista tapahtui. Aihe oli kiinnostava ja varmasti tulee jokaisen eteen jollakin tasolla jossain vaiheessa opettajana toimiessaan. Kaiken kaikkiaan monipuolinen, hyödyllinen ja huolella tehty opintokokonaisuus, jossa oli mukava olla mukana!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti