lauantai 24. tammikuuta 2015

Palaute erityiskasvatus tehtävästä Teemat 11-15

Erityiskasvatus ryhmän ydinkysymyksinä olivat:

1.Miten erityisopetus järjestetään ammatillisessa koulutuksessa ja ammatillisella korkea-asteella?
2. Miten opettaja voi konkreettisesti auttaa erilaista oppijaa oppimaan omassa ryhmässään?

Erityiskasvatus oli minulle aiheena hieman vieraampi, mutta näiden sivustojen kautta pääsin sisälle aiheeseen. https://erityiskasvatus.wordpress.com/

Erityiskasvatus on erityispedagogiikan, erityisopetuksen ja erityishuollon asiakokonaisuudet yhdistävä yläkäsite, jonka alakäsitteitä erityispedagogiikka ja erityisopetus ovat. Erityispedagogiikka on soveltava tieteenala, ja sen perustieteenaloja ovat muun muassa kasvatustiede, psykologia, lääketiede ja yhteiskuntatieteet ja se voidaan määritellä tieteeksi, joka ”tutkii niiden yksilöiden ja ryhmien oppimista, kasvatusta ja koulutusta, joiden tarpeisiin enemmistölle suunnatut järjestelyt eivät syystä tai toisesta sovi”. Erityisopetus on erityistä tukea tarvitsevien oppijoiden opetusta. Erityisopetusta ja erityistä tukea oppimiseen sekä opiskeluun järjestetään esikoulussa, perusopetuksessa, toisen asteen yleissivistävässä ja ammatillisessa koulutuksessa, korkeakouluissa sekä vapaan sivistystyön oppilaitoksissa. Syyt erityisopetuksen tarpeeseen voivat olla moninaisia.

Erityiskasvatus -käsitteen hierarkia


Sivut oli hyvin tehty ja tehtävien tekemisessä oli helppo edetä aina teorian esittelyn jälkeen ja ydinasiat tulivat esille opetuksen edetessä. Tehtävät etenivät loogisesti samalla laajentaen ja syventäen tietoa asiasta. Tehtävät haastoivat pohtimaan asioita ja oli hienoa huomata, miten esim. eriyttäminen oli terminä vieras, mutta kun sitä alkoi pohtimaan, niin huomasi asian olevan tuttua sekä omassa opetuksessa että omien kokemusten kautta. Eriyttäminen on ihan arki päivää opetuksessa ja sillä tarkoitetaan sitä, että jokaisen oppijan oma potentiaali pyritään saamaan esiin ilman, että hänet pakotetaan tietynlaiseen oppimis- ja opiskeluprofiiliin. Opettajana tämä tulee esille mm. eritasoisten opiskelijoiden kohdalla esim. lisätehtävien antamisena edistyneemmille. Opiskelijoiden lähtötason selvitäminen ennen opetuksen aloittamista onkin eritysen tärkeää opetuksen suunnittelussa.

HOJKS -käsite oli minulle aivan vieras, mutta sivuilta selvisi että se on henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma, jossa oppijan erityisopetuksen toteuttaminen suunnitellaan hänen tarpeittensa pohjalta.  Tämä käsite johtaa inklusiiviseen ajatteluun, jossa erityisoppija on lähtökohtaisesti ryhmän jäsen. Inklusiivinen koulu tarkoittaa, että kaikki oppilaat opiskelevat yhdistyneessä koulujärjestelmässä ilman erityiskouluja tai erityisluokkia. Toivon, että tämä toteutuisi nykyisessä maailmassa myös ammattiin opiskelevien kohdalla ja koen vastuuta opettajaopiskelijana selvittää lisää miten omalta osaltani voin mahdollistaa tämän sellaisen tilanteen kohdalleni sattuessa.

Tämän tehtävän tavoitteina oli  että opiskelija osaa kuvata, miten ammatillinen erityisopetus toteutuu suomalaisessa koulutusjärjestelmässä. Hän osaa paikantaa ja soveltaa ammatillisessa koulutuksessa erityisopetuksen järjestämistä koskevaa lainsäädäntöä. Lisäksi opiskelija osaa käyttää erityisopetuksen peruskäsitteitä tarkoituksenmukaisesti. Hän osaa laatia ja toteuttaa henkilökohtaista opetuksen järjestämistä koskevaa suunnitelmaa (HOJKS) moniammatillisessa työryhmässä. Tavoitteissa en vielä yltänyt siihen, että osaisi laatia ja toteuttaa HOJKS:a, mutta sain valmiudet ottaa selvää asioista mikäli sellainen tilanne eteeni tulisi.

Erityiskasvatus ja siihen liittyvät termit ja asiat selvisivät minulle hyvin ja pohdintojen kautta se tuotiin käytännön tasolle. Tässä tehtävässä oli hyvää se. että tehtäviin vastattiin jokaiselle sivulle erikseen ja se sai keskustelua aikaiseksi. Se avasi myös lisää tätä asiaa, koska kaikilla oli erilaisia esimerkkejä kerrotavanaan, joiden kautta tuli peilattua asioita omiin kokemuksiin. Ryhmä oli panostanut paitsi sivujen tekemiseen, mutta myös siihen, että kommentoivat annettuja vastauksia, mikä oli hienoa. Onnistunut tehtävä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti