lauantai 24. tammikuuta 2015

Opetusharjoittelu 13. & 14.1.

 Tiistaina 13.1.  olin suunnitellut tunnit pidettäväksi vielä teoria luokassa, jossa oli helpompi käsitellä matriisit ja kofferdamit. Alustin tunnin niin, että opiskelijat saivat kertoa minulle mitkä ovat niiden käyttötarkoitus, miten niitä käytetään jne. Nämä oli heille opetettu teoriassa pari päivää aiemmin. Aika hyvin he olivatkin oppineet ihan uutta asiaa. Tunti jatkui niin, että kaikki saivat itse laittaa erilaisia matriiseja useita kertoja kiristimeen. Lisäksi he opettelivat rei'ittämään kofferdamit ja laittamaan sen hampaalle klammerin kanssa sekä lopuksi kehikkoon. Aika kului todella nopeaa ja opiskelijat olivat innolla mukana kun saivat ensi kertaa tuntumaa oheisiin välineisiin.  Itse kiersin luokassa ja annoin opastusta ja palautetta jokaiselle. Lopuksi ohjeisiin seuraavan päivän tunneista, jolloin he pääsevät ensimmäisen kerran simulaatio luokkaan harjoittelemaan oikeasti työskentelyä hammashoitolassa. Kerroin myös, että oma tutor opettajani Janne tulee huomenna seuraamaan minun työskentelyäni. Tästä kerrasta päällimmäisenä jäi mieleen se, että opiskelijat olivat kiinnostuneita aiheesta ja olivat hienosti mukana sekä kyselivät rohkeasti. Olin myös jakanut tunnit niin, että molemmille aiheille jäi aikaa riittävästi. Tuntien lopuksi jäin valmistelemaan seuraavan päivän simulaatio tunteja. Varasin jokaiselle parille tarvittavat välineet, sekä varustin hoitoyksiköt niin, että siihen on helppo tulla.  Ajattelin tehdä kaiken mahdollisimman valmiiksi, että aikaa ei kuluisi turhaan vaan pääsisimme heti aloittamaan.

Keskiviikkona 14.1.  tulin ajoissa koululle, että ehtisin jutella ohjaajani kanssa päivän ohjelmasta. Olin lähettänyt hänelle etukäteen tarkan kuvauksen päivän ohjelmasta, sekä esitysmateriaalin. Ennen  simulaatio luokkaan menoa kokoonnumme teorialuokkaan, jossa opiskelijat saavat esittää ryhmätyönsä ja minä annan ohjeistuksen hoitoyksikön avaamisesta ja toimintakuntoon laittamisesta. Tämän päivän teki jännittäväksi se, että minulla oli nyt kaksi tarkkailijaa seuraamassa toimintaani: ohjaajani sekä Janne... No, aloitimme ryhmätöillä ja opiskelijat olivat tehneet hyvät tietoiskut toisilleen, näitä tietoja tarvitaan tulevilla kerroilla hoitolassa.
Annoin lyhyen infon kirjallisesti ja suullisesti hoitolassa toimimisesta ennenkuin menimme itse simulaatio luokkaan. Luokassa pyysin kaikki opiskelijat kerääntymään ympärilleni, että kaikki näkisivät kuinka hoitoyksikkö avataan, missä järjestyksessä avataan hanat ja miten tehdään vesilinjojen huuhtelut ym. Sen jälkeen opiskelijat jakautuivat pareittain kahdeksaan hoitoyksikköön ja avasivat koneet ohjeen mukaisesti. Tämän jälkeen minun aikani meni siihen, että juoksin näiden kahdeksan yksikön välillä ohjaamassa opiskelijoita... Mutta opiskelijat pärjäsivät hienosti siihen nähden, että olivat tässä tilanteessa ensimmäistä kertaa. Opettajan on luotettava oppilaisiinsa ja tämä kerta osoitti, että koska opiskelijoilla oli motivaatio tähän uuden oppimiseen, se toimi.
Tunnit loppuivat kuten aina liian lyhyeen, mutta minulle jäi tästä kerrasta mukava mieli ja samaa palautetta sain opiskelijoilta, he olivat saaneet ensimmäistä kertaa tehdä itsenäisesti hammashoidon toimenpiteitä oikeassa ympäristössä. Tästä on hyvä jatkaa seuraavilla kerroilla, pohja on nyt luotu.
Tuntien jälkeen oli aika pohtia minun suoriutumistani opettajana. Huomasin, että vaikka aluksi olin jännittänyt näiden tuntien pitämistä, niin simulaatio luokassa en ehtinyt miettimään muuta kuin sitä, että ohjaan jokaista opiskelijaa henkilökohtaisesti. Kun pohdin omien tavoitteitani toteutumista, niin minusta tuntui että aika hyvin saavutin ne....Tavoitteinani oli ohjata ryhmää niin, että osaan huomioida opiskelijat yksilöllisesti ja antaa rakentavaa palautetta, lisäksi antaa ohjeet tarvittavan selkeästi. Ohjeiden selkeyttämisessä on vielä parannettavaa ja ne voisi antaa myös kirjallisena. Tavoitteni oli tuoda myös teoriassa opittu asia konkretia tasolle, jossa onnistuin mielestäni hyvin käytännön esimerkkien avulla. Opettajan on luotettava myös omiin kykyihinsä toimia tavoitteidensa ja opiskelijoiden oppimisen mukaisesti.
Annelta ja Jannelta sain hyvää palautetta suoriutumisestani, mm. se että olin nopeasti havannoinut opiskelijan toimintaa ja ohjannut häntä sen mukaisesti. Sain myös kehittämis kohteita; tällaisessa harjoitusluokassa olisi hyvä välillä keskeyttää kaikkien toiminta ja saada opiskelijoiden huomio tiedottaakseen asioista. Olisi myös hyvä tehdä tai kehottaa opiskelijoita tekemään muistisääntöjä ohjeista, esim. Janne oli kehitellyt hyvän muistisäännön antamastani ohjeesta hanojen avaamiseen hoitolassa: IL-ma, VE-si, S-ähkö = ILVES! 😀
Taas opin uutta, tällainen opetustilanne simulaatio luokassa oli minullekin uusi tilanne.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti