lauantai 10. tammikuuta 2015

Opetusharjoittelu alkoi...

Keskiviikkona 7.1. pidin ensimmäisen opetuskertani suuhygienistiopiskelijoille. Ydinsuunnitelman laatiminen meni viime tippaan ja sain sen valmiiksi joululoman aikana juuri ennen harjoittelun alkua. Tunnin pitämiseen olin valmistautunut tekemällä etukäteen suunnitelman tunnin pitämiseen liittyen sisällöstä, opetusmenetelmistä ja arvioinnista. Opetusjakson aiheena on hammashoitotyön perusteisiin kuuluva ensimmäinen harjoittelu koulun omissa simulaatioluokissa sekä koulun hoitolassa. Opiskelijat ovat ensimmäisen vuoden suuhygienistiopiskelijoita, joten hammashoito on heille ihan uutta. Opiskelijaryhmään kävin tutustumassa joulukuussa, joten sain hieman kuvaa ryhmän sisäisestä rakenteesta. Näin sain tehtyä myös lähtötason arviointia, jota voin hyödyntää opetuksen suunnittelussa.

Ensimmäinen opetuskerta olikin orientaatiota aiheeseen ja nimen omaan hammashoitajan työn kannalta, koska suuhygienistiopiskelijoiden ensimmäinen työharjoittelu on hammaslääkärin avustamista. Suuhygienistien koulutukseen kuulu siis myös tätä kautta tutustuminen hammaslääkärin ja hammashoitajan työhön ja tehtävä kenttään. Olin etsinyt valmiiksi kaksi videota hammashoitajien haastatteluista, joissa he kertoivat omasta työstään. Opiskelijoille olin antanut tehtäväksi kirjata ylös mitä haastateltavat kertoivat hammashoitajan roolista, työtehtävistä ja millaisia ominaisuuksia/ vaatimuksia hammasoitjalla olisi hyvä olla. 

Tehtävän purkua varten olin tehnyt Padlet-seinän, johon jokainen olisi voinut kirjata yhden asian jokaisen otsikon alle, mutta tämä kariutui siihen, että meillä ei ollut tietokoneita tai tabletteja käytössä. Käytin sitten liitutaulua, johon kirjasin otsikot; Hammashoitajan rooli, työtehtävät ja ominaisuudet/vaatimukset. Opiskelijat kävivät kirjoitamassa omasta mielestään tärkeimmät asiat liitutaululle. Tehtävä puretiin yhdessä niin, että jokaisen otsikon alla olevat asiat käytiin läpi ja täydennetiin tarvittaessa. Oli upeaa työskennellä tämän ryhmän kanssa, koska kaikki olivat mukana ja osallistuivat keskusteluun sekä pohtivat oikeasti hammashoitajan työtä. Tässä yhteydessä pohdimme myös miten hammashoitajan työ eroaa suuhygienistin työstä. Huomasin, että koska heillä oli takana yksi lukukausi pelkkää teoriaa, tämä konkreettinen hammashoitotyön pohtiminen ja videoiden katselu oli heille juuri sitä mikä lisää motivaatiota ja ymmärrystä alaan. Lopuksi katsoimme hammashoitajan työn kuvaukset ammatti.net sekä suun terveydenhoidon ammattiliiton sivuilta ja vertasimme tehtävän tuotosta virallisiin työnkuvauksiin. Opiskelijat pitivät tehtävästä ja saivat käyttää luovuuttaan, kuten itsekin tätä tehtävää suunnitellessani. Harmittelin vain tunnin päätyttyä sitä, että en huomannut ottaa kuvaa opiskelijoiden kirjoituksista taululta ennen kuin se pyyhittiin pois... Jos kirjoitukset olisivat olleet Padlet-seinällä, näin ei olisi käynyt.

Tunnin päätteksi sain palautetta ohjaajaltani. Hän nosti esille huomiot ajan käytöstä: käytin ehkä hieman liikaa aikaa alku jutusteluun ja lopusta jouduin karsimaan jotain suunnittelemiani asioita pois. Toinen asia johon joudun jatkossa kiinnittämään huomiota: tehtävät on annettava selkeästi ja mielellään kirjallisena.

Perjantaina 9.1. tapasimme seuraavan kerran. Tälle tunnille olin varannut etukäteen hammashoidon instrumentteja ja lisäksi opiskelijoille oli jaettu instrumenttikuvastot. Opetuksen kulku eteni niin, että jaoin ensin jokaiselle opiskelijalle perusinstrumentit: peili, sondi ja atulat. Kerroin jokaisen instrumentin käyttötarkoituksen ja tehtävän, sekä katsoimme niiden variaatioita netistä. Kehoitin opiskelijoita dokumentoimaan kuvaamalla instrumentteja ja tekemään muistiin panoja myös sillä tavalla. Kävimme näiden tuntien aikana läpi aika laajasti hammashoidon erilaisia instrumentteja ja jokainen sai tutkia niitä käsissään ja katsoa vihjeitä miten ne voisi tunnistaa ja mihin ja miten niitä käytetään. Instrumenttien tunnistuskoe pidetään opintojakson päätteeksi. On tärkeää käsitellä etukäteen instrumentit, jotta he osaavat niitä käyttää seuraavien tuntien aikana, jolloin menemme kokeilemaan niiden käyttöä simulaatioympäristössä. Painotin opiskelijoiden vastuuta opiskelussaan, jotta jokainen opiskelisi itsenäisesti vielä lisää niin, että tietävät instrumentit nimeltä ja niiden käyttötarkoituksen. Käytännön harjoittelu alkaa tämän kurssin jälkeen, jolloin silloin viimeistään on tiedettävä kuinka niiden kanssa toimitaan.

Tämän tunnin alussa annoin myös opiskelijoille tehtävän seuraavaa kertaa varten. He saavat pareittain kerrata syksyllä heille opetetut asiat kariologiseen hoitoon kuuluvista aineista ja kertoa ne lyhyesti seuraavilla kerroilla toisille opiskelijoille. Tarkoitus on antaa nimenomaan lyhyt ja ytimekäs pääkohtien kertaus ja nimenomaan hammashoitajan työn näkökulmasta, jossa he tuovat esille miten esimerkiksi yhdistelmämuovi paikkauksen vaiheet etenevät. Tällä kerralla annoin tehtävän kirjallisena ja olin jakanut parit/ryhmät etukäteen. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti