tiistai 17. helmikuuta 2015

Palaute yrittäjyyskasvatus ryhmälle Teemat 11-15

Yrittäjyyskasvatus ryhmän sivusto oli huolella suunniteltu ja toteutettu. Sivut olivat miellyttävät lukea ja houkuttelivat tutustumaan.
Opintojakson tavoitteena oli, että  opettajaopiskelija tunnistaa yrittäjyyskasvatuksen tavoitteet ja painopistealueet ammatillisessa opetuksessa. Opiskelija tunnistaa yrittäjäkasvatuksen keskeiset toimijat ja verkoston sekä tuntee oman alansa hyviä käytäntöjä yrittäjyyskasvatuksen toteuttamisesta. Keskeinen tavoite on ymmärtää, miten ammatillinen opettaja voi edistää yrittäjyyskasvatuksen saamista ammatillisen opetuksen keskeiseksi tehtäväksi oppilaitoksessa.

Ydinkysymykset ovat:
1. Mitä on yrittäjyyskasvatus? Mitkä ovat yrittäjyyskasvatuksen keskeiset käsitteet?
2. Millaisilla opetus- ja arviointimenetelmillä vahvistat opiskelijan sisäisen yrittäjyyden kehittymistä?
3. Miten yrittäjyyskasvatusta ja sen tavoitteita tulee toteuttaa ammatillisessa koulutuksessa?

Miten opetustuokion ydinasiat tulivat opetuksessa esille? 
Ydinasiat oli tuotu esile selkeästi keskeisten käsitteiden avulla. Lisäksi oli tuotu esille ammatillisessa opetuksessa huomioitavat painopistealueet. Katsoin myös virikeluennon, joka oli tehty hyvin ja tuotu esille tärkeitä asioita yrittäjyydestä Teknisten ongelmien vuoksi luennosta puuttui osin ääni, mutta tein tselleni muistiinpanot, jotka helpottivat aiheeseen paneutumisessa.

Miten hyvin opit ydinasiat?
Opin ydin asiat hyvin juurikin ryhmän tekemän videon avulla. Yrittäjyys on siis paljon muutakin kuin yrittäjänä toimimista. Yrittäjyydessä on kyse asenteesta ja toiminta tavasta ja myös työntekijä voi olla yrittäjähenkinen. Yrittäjyyskasvatus on elinikäistä oppimista.

Miten opetustuokion loogisuus ja johdonmukaisuus toteutuivat?
Opetustuokio eteni loogisesti käsitteistä syventäen tietämystä ryhmätehtävien ja pohdintojen avulla.

Miten opetuksessa käytettiin aktivoinnin ja havainnollistamisen keinoja?
Ryhmä oli käyttänyt aktivointi keinoina yrittäjyyskasvatusmittaristoa, jonka tuloksen mukaan minulla ei ole vielä kovinkaan hyvät valmiudet opettaa yrittäjyyttä Omalta osaltani se oli tiedossakin, koska en ole ollut yrittäjyyden kanssa juurikaan tekemisissä. Havainnollistamiseen oli käytetty myös videota ja diasarjaa. Aktivoivanan menetelmänä oli ryhmässä tehtävä kokonaisuus, jossa saimme katsoa videoita yrittäjistä ja heidän ajatuksiaan yrittämisestä. Sen myötä jokainen pohti oma kohtaisesti omia yrittäjä valmiuksiaan, Huomasin, että minulta puuttuu uskallusta riskin ottoon ja pelko stressaavasta työstä... Kuitenkin minulla on paloa työn tekoon ja päättäväisyyttä saattaa aloittamani työ päätökseen.

Missä teemaryhmä erityisesti onnistui?
Ryhmä onnistui tekemän toimivan opetuspaketin, joka oli havainnollistettu hyvin. Myös aktivointimenetelmät oli mietitty niin, että pohdintojen kautta oppimista tapahtui ja tietous aiheesta syveni.

Mitkä olisivat ryhmän jäsenten kehittämiskohteita?
Tehtävän anto oli ensin hieman epäselvä, mutta kun tarkennusta tuli Facebookin kautta, niin asiat selvisivät. Eli hieman selkeämpi tehtävän anto olisi voinut olla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti