torstai 12. maaliskuuta 2015

Opetusharjoittelu päättyi

Opetusharjoitteluni on nyt osaltani ohi. Opetuksen arviointi tapahtuu tällä opintojaksolla paitsi koko kurssin aikaisena osaamisen arviointina, myös loppukokeen muodossa. Opiskelijat saavat osoittaa osaamistaan verkkotentissä, joka on laadittu jo aiemmin. Verkkotentissä opiskelijan on saatava, riippuen osa-alueesta, 70-100 % vastauksistaan oikein. Tentin arviointi on siis tehty opettajalle helpoksi. 

Keräsin kurssin lopuksi opiskelijoilta kirjallisen palautteen. Palautelomakkeessa he saivat arvioida kurssille asetettujen tavoitteiden toteutumista, opetuksen onnistumista, opetusmenetelmiä, omien valmiuksein kehittymistä kurssin aikana, palautteen antoa, opettajan osaamista ja koko opintojakson hyviä puolia ja kehittämiskohteita. Palautteista kävi ilmi, että ryhmä koko oli liian suuri yhdelle opettajalle. Opetusta olisi toivottu vielä yksilötasolla enemmän. Tähän voin todeta myös omasta puolestani, että olisi ollut helpompaa ja mielekkäämpää myös opettajalle, jos olisi voinut ohjata ryhmää pienemmissä ryhmissä, näin opetus olisi voinut olla vielä yksilöllisempää. Jos pitäisin tämän jakson uudestaan, haluaisin kehittää opetusmenetelmiä ja hyödyntää opetuksessa enemmän tietoteknisiä työkaluja.

Opiskelijat toivoivat myös, että tunnilla tehdyt toimenpiteet olisi voitu vielä yksilöllisemmin käydä käytännössä läpi. Tähän ei aina ollut aikaa, vaan teoriakertauksen ja yhden näyttökerran jälkeen opiskelijoiden piti osata toimia ryhmänä ja suorittaa kyseiset toimenpiteet opettajan ohjatessa. Olisikin ollut hyödyllistä, jos opettajalla olisi ollut käytössään kamera, jolla olisi voinut saada jokaisen opiskelijan tietokoneelle yhtäaikaisesti näkymä tehtävästä toimenpiteestä. Kuulin, että tällaista on sunnitteilla, joten tältä osin tilane tulee paranemaan jatkossa.

Opiskelijoiden palautteista välittyi myös se, että oli opintojakso vaati paljon itse opiskelua. Tämä onkin totta ja painotin opiskelijoille tuntien kuluessa aina omaa vastuuta opiskelusta. Tällä opintojaksolla tuli opeteltavaksi paljon uusia instrumentteja, hammashoidon välineitä ja aineita, joita ei voi oppia jos ei itse opettele. Yritin muistuttaa opiskelijoita oppimisen tavoitteista ja osaamisen tavoitteista. Jokaisella opiskelijalla on tietysti oma tapansa oppia ja sainkin opiskelijoilta erityis kiitosta kannustavasta ja positiivisesta asenteesta. Oppilaiden tuntemuksen olin tehnyt etukäteen ja tiesin antaa enemmän panosta heille, joilla ei ollut aiempaa kokemusta tai tietoa hammashoito alalta. Opiskelutavassa näkyi, jos opiskelija oli suorittanut muita opintoja aiemmin. He osasivat jäsennellä oppimansa paremmin sekä olivat oma-aloitteisempia. Motivointi keinona käytin teorian viemistä käytäntöön ja toin esille käytännön esimerkkejä omasta työstäni. Tässä toteutui siis osaltaan myös työelämäläheisyys aspekti.
Muutama lainaus opiskelijan palautteista tähän liittyen:
"Erityisen mahtavaa oli saada opetusta työelämässä juuri olleelta opettajalta."
"Opettaja oli kannustava ja häneltä uskalsi kysyä neuvoa sekä annetut neuvot olivat selkeitä." 


Itselleni yksi tavoite olikin olla helposti lähestyttävä, koska vuorovaikutus opetustilanteessa on tärkeää, sekä oppimisen että hyvän työympäristön luomisen kannalta. Myös ohjeiden antamisen selkeys oli tavoitteeni ja siinä opin harjoittelun myötä. Ison ryhmän ohjaaminen käytännön tilanteessa ei ole helppoa ja yritin panostaa siihen enemmän ohjaajan neuvojen mukaisesti. Iso apu koko opintojakson läpi viemiseksi oli ohjaavan opettajani kurssille antama työpanos ja ohjaus. Oli uskomattoman hienoa toimia nyt kollegana opettajan kanssa, joka on ollut aiemmin minun opettajani. Itsevarmuuteni opetustyössä kasvoi tämän opetusharjoittelun aikana. Opin, että opettajakaan ei aina voi onnistua jokaisella tunnilla toimimaan yhtä onnistuneesti ja luovuutta tarvitaan tuntien läpi viemiseksi. Sitten taas onnistuneet kerrat palkitsevat monin verroin!



Loppujen lopuksi opiskelijat arvioivat opintojakson vastanneen sille asetettuja tavoitteita ja kokivat että asiat kytkeytyivät hyvin aiemmin opetettuun. Palautteen mukaan opiskelijat saivat hyvin käsityksen hammashoitajan työn sisällöstä. Omalta osaltani yksi tavoitteistani eli riittävä palautteen antaminen yksilöllisesti opiskelijoille ei ehkä toteutunut palauteen mukaan niin hyvin kuin olisin toivonut. Kaiken kaikkiaan opiskelijat arvioivat minut kannustavaksi ja asiantuntevaksi, joka oli minusta juuri sitä mitä halusinkin olla.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti