maanantai 5. lokakuuta 2015

Opetusharjoittelun oppimisprosessin pohdinta



- Mikä merkitys opetusharjoittelulla oli minulle?

Opetusharjoittelu oli minulle uusi tie, jossa pääsin kokeilemaan oppimiani asioita yhdessä ohjaavan opettajan ja opiskelijoiden kanssa. Tälle tielle lähdin avoimin mielin, toiveenani saada todellinen kuva osaamisestani ja tieto siitä, mitä osaan ja mitä minun pitäisi vielä oppia lisää. Opetusharjoittelun suoritin Oulun ammattikorkeakoulussa suun terveydenhuollon koulutusohjelmassa. Paikka oli minulle entuudestaan tuttu, koska olin tehnyt siellä jonkin verran tuntiopettajan töitä aiemmin. Nyt lähdin kuitenkin liikkeelle uusien oppien  kera ja ajaukseni oli päästä testaamaan vasta opittuja taitoja käytännössä. Tavoitteenani oli saada laajempi kuva koko opettajan työkentästä, ja halusinkin perehtyä tarkemmin kaikkiin opettajan työn osa-alueisiin.

Ohjaavan opettajani kanssa pidimme palaveria ennen opintojakson alkamista ja saimme mietittyä suuntaviivat opintojakson kululle. Vaikka minulla oli vankka substanssiosaaminen, niin perehdyin huolella opetettavaan aiheeseen ja ennen jokaista oppituntia keräsin tietoa ja materiaalia opetettavasta aiheesta. Opintojakso oli hammashoitotyön perusteisiin kuuluva ensimmäinen harjoittelu koulun omissa simulaatioluokissa sekä koulun hoitolassa. Opiskelijat olivat ensimmäisen vuoden suuhygienistiopiskelijoita, joten hammashoito oli heille ihan uutta. Tunnin pitämiseen valmistauduin aina tekemällä etukäteen suunnitelman tunnin pitämiseen liittyen sisällöstä, opetusmenetelmistä ja arvioinnista.  Opiskelijaryhmään kävin tutustumassa etukäteen, joten sain hieman kuvaa ryhmän sisäisestä rakenteesta. Näin sain tehtyä myös lähtötason arviointia, jota hyödynsinkin opetuksen suunnittelussa. Opetusmenetelmien valintaa rajoitti se, että tunnit pidettiin pääasiassa simulaatiotiloissa.

Tämän opetusharjoittelun aikana sain tutustua kattavasti ohjaavan opettajan työkenttään ja kaikkiin siihen kuuluviin osa-alueisiin. Harjoittelu avasi silmäni opettajan työn laajuudesta, mistä kaikista en ollut aiemmin tiennytkään. Opettaja toimii oman opetustyönsä ohessa myös erilaisissa työryhmissä, valmistelee erilaisia tapahtumia ja harjoituksia jo pitkälle eteenpäin lukukautta ja jo suunnitteluvaiheessa opettaja on yhteydessä erilaisiin yhteistyötahoihin. Pääsinkin harjoittelun aikana osallistumaan mm. erilaisiin kokouksiin ohjaajani matkassa. Harjoitteluna aikana oli tärkeää saada palautetta omasta opetuksesta. Sainkin ohjaajaltani hyviä neuvoja, jotka kirjasin tarkoin ylös hyödyntääkseni niitä oppeja jatkossa. Opetusharjoittelun merkitys minulle oli siis saada kokeilla uusia opetusmenetelmiä käytännössa ja harjoitella vuorovaikutustilanteita. Lisäksi oli tärkeää saada palautetta omasta osaamisestani, jotta voisin kehittyä jatkossa opettajan työssä. Huomasin olevani opettajan työssä todella noviisi ja tähän työhön kasvetaan kokemusten kautta. Opettajan työssä tärkeintä on vuorovaikutustaidot ja oppilaan yksilöllinen huomioiminen, joiden mukaan voidaan valita joustavasti opetusmenetelmiä. Ryhmän ohjaajana sain myös arvokasta kokemusta ja parasta oli suora palaute opiskelijoilta.  Kaavoihin ei voi kangistua, vaan opettajalta vaaditaan joustoa ja muuntautumis kykyä.



- Mitä opin ja miten aion kehittyä jatkossa?

Tärkein oppimani asia tämän harjoittelujakson aikana oli se, että opettaja on tärkeässä roolissa luomassa opetettavasta aiheesta opiskelijoille mielekästä. Opettaja tarvitseekin substanssiosaamisen lisäksi paljon työkaluja opettamiseen, eikä vähäisimpänä ole omien vuorovaikutustaitojen harjaannuttaminen. Olin saanut hyviä työkaluja aktivoivaan opetukseen, mutta harmikseni sekä tilojen että välineiden puolesta en voinut kaikkia ideoitani toteuttaa. Jatkossa haluaisin kehittää itseäni vielä lisää osatakseni aktivoida ja motivoida opiskelijoita paremmin. Opin myös, että opettaja tarvitsee luovuutta ja heittäytymistä, koska tunnit eivät mene aina niin kuin on etukäteen suunnitellut. Kaiken kaikkiaan opettaja tarvitsee siis monenlaisia työkaluja sekä opetukseen, että arviointiin, joka on mielestäni melkeinpä vaikeampaa kuin itse opetus...
Tiedän, että opettajaksi oppimisessa riittää vielä paljon haasteita, mutta tiedostan myös että opettajaksi oppiminen on elinikäistä. Tämä harjoittelujakso antoi minulle kuitenkin mahdollisuuden kokeilla taitojani kokeneen opettajan ohjauksessa. Minulla oli mahdollisuus kokeilla omaa osaamistani ja saada rehellistä palautetta, joka oli tärkeää oppimisen kannalta.


- Miten arvioin oman osaamiseni kehittymistä opetusharjoittelun aikana?

Ydinsuunnitelmassa toin esille tavoitteitani opetusharjoitteluun liittyen. Näitä olivat mm
-tuoda jo teoriassa opittu asia käytännön tasolle oikeiden opetusmenetelmien valinnalla, sekä osata ohjata ja tukea opiskelijoita omassa ammatillisessa kasvussaan.
Tähän tavoitteeseen pääsin mielestäni hyvin ja sain siitä hyvä palautetta sekä ohjaavalta opettajalta, että opiskelijoilta. Opiskelijat pitivät hyvänä asiana sitä, että saivat minulta tietoa, jota tarvitaan käytännön työssä, eli ohjasin heitä tuomaan teoriassa jo opittuja tietoja käytäntöön.

-osata ohjata ryhmää ryhmädynamiikka huomioon ottaen, sekä toimia ryhmän ohjaajana niin, että olisin tasapuolinen, kannustava ja osaisin antaa ja vastaanottaa palautetta ja kritiikkiä.
Tämä oli haasteellista, koska ryhmäkoko oli suuri ja kyseessä oli käytännön työkurssi. Suuren ryhmän ohjaaminen, niin että ohjaat jokaista kädestä pitäen jokaisessa vaiheessa ei onnistu, joten painotin opiskelijan omaa vastuuta oppimisessa ja avun pyytämisessä tarvittaessa. Tämän opiskelijaryhmän ryhmähenki oli kuitenkin hyvä ja opiskelijat neuvoivat auliisti myös toisiaan. He olivat innokkaita tarttumaan toimeen ja ne jotka tarvitsivat enemmän ohjausta saivat myös sitä.

-saada opettajana itseluottamusta ja sitä kautta kykyä heittäytymiseen uusiin tilanteisiin.
Tämän harjoittelujakson aikana sain reflektoida omaa osaamistani ja omia kokemuksiani saatuun palautteeseen. Itseluottamukseni opettajana toimimiseen kasvoi hyvien kokemusten ja palautteen myötä. Olikin tärkeää saada palautetta asioista, jotka voisin tehdä toisin sekä asioista jotka onnistuivat. Näen, että minulla on vielä oppimista opettajana toimimiseen, mutta minulla on kuitenkin eväät, joiden avulla voin onnistua ja harjaantua tässä työssä. Osaan reagoida nopeastikin muuttuviin tilanteisiin, mutta heittäytymistä saan vielä harjoitella lisää.


-kehittyä opetuksen suunnittelussa niin, että osaisin suunnitella opetuksen ydinanalyysin mukaisesti (must know, should know, nice to know) sekä kehittyä arvioinnin tekemisessä.
Opetuksen sisällön suunnittelu oli aika pitkälti jo etukäteen määritelty, mutta omasta mielestäni onnistuin painottamaan ja tuomaan esille tärkeät asian opintojakson sisällöstä. Arviointi ei ole minusta helppoa vieläkään, mutta sain siitä hyvää harjoitusta sekä yksilöarviointina ja palautteen antamisessa opetusjakson aikana että lopputentin arvioinnin muodossa.

Edellä mainittujen tavoitteiden toteutumista olen pohtinut myös blogi kirjoituksessani "Opetusharjoittelu päättyi":
https://www.blogger.com/blogger.g?blogID=480506186345988557#editor/target=post;postID=2461139270080717106;onPublishedMenu=posts;onClosedMenu=posts;postNum=1;src=postname

1 kommentti:

  1. Palaute opettajalta:
    Jo olemassa oleva osaamisesi tuli selkeästi esille harjoittelussa ja otit vastuuta myös haastavissa opetustilanteissa, jollaiseksi simulaatioluokan ja melko runsaan opetussisällön määrittelisin. Olit positiivinen ja auttavainen ohjaaja – kiireestä ja opetussisällön määrästä huolimatta.

    Erinomaista, että olet perehtynyt koko oppilaitoksen toimintaan ja olet päässyt sisälle (toki jo ennen harjoitteluakin) työyhteisön toimintaan. Käsitykseni ohjaavasta opettajasta oli sellainen, että hän takuulla jakoi ajatuksensa ja antoi palautteen suoraan. Opiskelijoilta saatu palaute on tärkeää sekä sinun kehittymisen mutta myös opiskelijoiden oppimisen kannalta, joten hienoa, että sitä on kerätty.

    Olen täysin samaa mieltä siitä, että vuorovaikutusosaamisella pärjää pitkälle. Se auttaa suoriutumaan yllättävistä tilanteista ja esimerkiksi tiloissa, jotka eivät mahdollista ihan kaikkia esim. toiminnallisia opetusmenetelmiä.

    Minun on helppo olla samaa mieltä tavoitteiden toteutumisen kanssa! pääasiahan on, että saa vahvistusta omalle tekemiselle – joku uutta vanhan tueksi tai jo olemassa olevan osaamisen varmistamista. Asiat kuten arviointi, eivät välttämättä muutukaan helpoksi – eikä sen ehkä kuulukaan olla kovin helppoa, vaan tarkoin pohdittua. Jokin arviointisysteemi voi toki olla toista helpompi, jos voi arvioida akselilla kyllä/ei, suoriutuu itsenäisesti / ei suoriudu itsenäisesti. Mutta laadullinen arviointi, jossa vieläpä yksilön persoona ja ammatillinen identiteetti voi joutua jotenkin koetukselle, on haastavaa ja vastuullista. Ehkä on parempikin, että arviointi vastuineen ja vaikuttavuuksineen, koetaan tavallaan vaikeaksi.

    VastaaPoista